Prisliste - Byggprodukter 01.10.2024 - 31.03.2025

1.1 Disse salg- og leveringsvilkåra gjeld for alle salg og leveringer fra  

Vartdal Plastindustri AS (“VP”), om ikke anna går fram av  

ordrebekreftelsen, eller er skriftlig avtalt mellom partene. 

2.1 Så lenge ikke anna er avtalt med kunde, blir ei kvar bestilling mottatt  

av VP bekrefta i form av ordrebekreftelse. Denne er endelig og bindende  

og disse sal- og leveringsvilkåra er en del av den stadfesta ordren og  

avtalen mellom partene.  

2.2 VP sine generelle leveringsvilkår gjeld for ei kvar bestilling eller  

ordre uavhengig av om kunden har vist til eigne vilkår i samband med si  

bestilling.  

3.1 Så lenge ikke anna er særskilt avtalt mellom partene, gjeld de priser  

som går fram av den til ei kvar tid gjeldende prisliste. 

  

3.2 VP tek forbehold om retten til å gjennomføre prisendringar og det er  

alltid prisen på leveringsdagen som gjeld. Varsel om endringer i pris skal  

som hovedregel bli gitt 30 dager før levering, likevel tar VP forbehold om  

at prisendringer kan bli gitt med kortere varsel. VP tar også forbehold 

om gjøre prisendringer uten varsel, dersom prisendringene skuldas  

hendinger utenfor VP sin kontroll (t.d. endringer i råstoffpriser).  

4.1 Dersom ikke anna er avtalt skriftlig, skjer alle leveringer i samsvar  

med INCOTERMS 2010. 

4.2 Delleveringer aksepteres av kunde og eventuelle rest anser blir levert  

fortløpende med mindre anna er avtalt.  

4.3 Dersom ikke anna er avtalt skriftlig, skjer alle leveranser til kunden sitt  

lager eller byggeplass så langt det er framkommelig/kjørbar veg med våre  

biler (semi).  

4.4 For vareleveringer under 20 m3 vil det automatisk bli berekna  

minstefrakt i samsvar VP sin fraktliste. 

4.5 Det er tillegg i fraktkostnader for leveringer til avtalt klokkeslett, og  

levering med spesialtransport (t.d. liftlevering og kranbil). Levering med  

ferjer til øyer, passering av bomstasjon og ekstra ventetid vert fakturert i  

samsvar med VP sin fraktliste. 

4.6 Risikoen for varene går over til kunden ved levering i samsvar med  

leveringsvilkår under dette punktet. Eiendomsretten til varene går over til  

kunden når betaling er motteken.  

5.1 Standard betalingsvilkår for kredittklarerte kunder er netto per. 30  

dager. Kontraktsummen faktureres ved levering med betalingsfrist i  

samsvar med nemnd kreditt-tid. Kunden skal betale mot faktura selv om  

deler av ordren ikke er levert til same tid.  

5.2 Ved forsinka betaling vert det regna morarenter etter den til en kvar  

tid gjeldende rentesats, jf. forsinkelsesrenteloven  

5.3 VP har salgspant i varene inntil kjøpesum, samt renter og kostnader, er  

fullt ut betalt, jf. pantelovens § 3-14. 

6.1 Pakkseddelen skal omhandle leveringer til en ordre og være merka i  

samsvar med ordrenummer.  

6.2 Kunden plikter å attestere på pakkseddel. 

7.1 Levering skal skje i samsvar med punkt 4 og leveringsforpliktingene  

regnas ikke som oppfylt før alle ordrelinjer i bestillinga er levert.  

Dellevering aksepteres fullt ut og VP har rett til å sørge for full levering  

innenfor rimelige tidsfrister.  

7.2 VP plikta likevel å underrette kunden dersom det er grunn til  

å tru at den avtalte leveringstida ikke kan overhalas. Dersom ny  

leveringstid ikke er akseptabel for kunden må han snarest varsle om  

dette skriftlig til VP og kunden har då rett til å avbestille ordren eller den  

delen av ordren som ikke kan leverast innen akseptabel tid. Leveringer  

av spesialproduksjon, spesielt etter kundens anvisninger, tegninger 

eller spesielle tjukkleikar kan ikkje avbestillast, eller returnerast etter at  

produksjonen har starta. 

7.3 Dersom en ser vekk fra retten kunden har til å avbestille som følge av  

forsinka levering, vert et kvart krav fra kunden som følge av forsinka  

levering fra VP si side avvist.  

7.4 Ingen av partene skal regnas for å ha misligholde ei forplikting etter  

bestilling i den utstrekning dette har blitt forhindra av Force Majeure.  

Dersom hindringa varer over 3 måneder, har likevel begge parter rett til å  

avbestille.  

8.1 VP tar ikke varer i retur med mindre det er avtal skriftlig.  

8.2 Godtgjørelse for retur er netto vareverdi minus 25 %, og fraktkostnader  

i samsvar med reell frakt. 

8.3 Alle returnerte varer må være ubrukte og uskadd i originalemballasjen.  

Dersom returnerte varer ikke er i slik stand ved ankomst hos VP, blir  

varene bli returnert til kunden på kunden si rekning.  

9.1 Leveringa skal oppfylle bestillinga sine spesifikasjoner og være i  

samsvar med gitte krav til yting. Kunden er likevel er ansvarlig for at  

tekniske spesifikasjoner stemmer overens med bruk/behov. Kunden  

plikter også å kontrollere kalkulert og bestilt mengde ved levering.  

9.2 Kunden skal snarest mulig, og uten ugrunna opphold etter  

varemottak, undersøke varene og uten opphold reklamere til VP dersom  

leveringa ikke samsvarer med ordrebekreftelsen. Eventuelle mangler skal  

påføres i fraktbrev/pakkseddel.  

9.3 Dersom reklamasjonen medfører retur av varer, dekker VP returfrakt  

berre når VP sin transportør vert nytta.  

9.4 Dersom leveransen har mangler har VP rett og plikt til å utbedre  

mangelen innen rimelig tid, herunder ved å gjøre omlevering. Dersom  

utbedring eller omlevering ikke kan skje, har kunden rett til å få tilbake  

kjøpesummen.  

9.5 Utover det som følgjer av det som er nemnd ovenfor, har VP ikke  

ansvar for mangler. Dette gjelder et kvart tap manglene måtte være årsak til,  

som for eksempel driftstap, tapt inntjening og økonomiske konsekvenstap.  

9.6 VP sitt produktansvar følgjer av produktansvarslova, likevel slik at VP  

sitt ansvar under et hvert skadetilfelle ikke skal overstige  

fakturaverdien av den aktuelle varen. Kjøper må i alle høve dokumentere  

tapet sitt.    

Avtalen er underlagt norsk rett. Eventuelle tvister mellom partene som  

gjeld ei bestilling eller eit sal, skal avgjerdas av alminnelige domstoler.  

Søre Sunnmøre tingrett er valgt som rett verneting.